Friday, 10 August 2012

PALESTIN,.. FIGHTING!!!

Anda datang dari Malaysia?

Ya, saya dari Malaysia.

Malaysia Negara Islam?

Ya, Malaysia Negara Islam.

Mengapa kamu datang ke sini?

Saya datang untuk melihat keadaan di sini dan untuk beritahu keadaan di sini kepada orang Malaysia agar kami dapat membantu kalian.

Kalau kamu hanya datang nak tengok kami di sini, lebih baik kamu pulang sahaja ke Malaysia. Tiada gunanya kamu datang ke sini untuk itu. Sudah berapa ramai orang datang sahaja ke sini, ambil gambar dan akhirnya pulang tanpa memberi apa-apa sumbangan kepada kami. Kami umpama muzium untuk kamu semua datang, ambil gambar dan bawa pulang ke tempat kamu. Lebih baik kamu pulang ke Malaysia dan beritahu kepada kerajaan kamu agar datang ke sini dengan bala tentera yang kamu ada dan tembak terus kami semua rakyat Palestin yang ada di bumi anbiya’ ini agar terus syahid dan tak perlu lagi kamu bersusah payah untuk cerita dan peningkan kepala memikirkan hal kami di sini.

(Perbualan antara seorang rkyat Malaysia dan pemuda Palestin)

T_T


Tengah2 bulan puasa ni, semua orang sibuk beribadah, nak tambahkan amal, berusaha cari malam lailatul qadar, buat persiapan raya, beli macam2 untuk raya... seronok!
Dalam keseronokan tu tetibe teringat saudara kita kat Palestin. Tetibe rasa hiba sangat.. :'(
terpikir-pikir..

"Macam mana keadaan mereka kat sane??"

"Apa yg mereka makan untuk berbuka dan sahur??"

"Tentera2 Yahudi ganggu mereka beribadah x??"

"Macam mana persiapan raya mereka??"

(T_T)

so, ape peranan saya, awak, awak, dan awak??
tumpang sedih je ke??
"emm, saya nak bantu tp sy x mampu nak bantu mereka.."
Kat sini sy nak buat correction sikit, kalau nak bantu mereka bukan lah dgn cara menderma je.. ikut kemampuan kita.. x kesah la bentuk bantuan ape pun.. asalkan kite ikhlas nak membantu..

cuba hayati kisah ni, kisah bagaimana Nabi Ibrahim a.s. dibakar oleh Raja Namrud dengan api besar. Melihat api besar itu, seekor burung kecil segera mengambil air dengan paruhnya yg kecil lalu dititiskannya ke atas nyalaan api besar itu. Perbuatan burung kecil itu telah ditertawakan oleh burung2 yg lebih besar.

"Apa gunanya air yg setitis itu?" Burung besar menyindir.
"Untuk memadamkan api yg membakar kekasih Allah Nabi Ibrahim," jawab burung kecil.
"Ha..ha.. usaha yg sia2! Adakah api yg sebesar itu mampu dipadamkan oleh setitis air?" ejek burung besar lagi

Nak tahu x apa jawapan burung kecil tu??

"Aku yakin bahawa Allah tidak akan bertanya kepadaku apakah dengan usahaku api itu berjaya dipadamkan, tetapi Allah pasti bertanya apa yang telah aku lakukan untuk memadamkan api itu.."

secara ringkasnya, kite kena la bertindak macam burung kecil tu utk hentikan kekejaman Yahudi.. siramlah walau "setitis air" untuk "memadamkan" keganasannya. At least, "setitis air" tu boleh jadi bukti dan saksi keprihatinan kita terhadap nasib mereka bila kita berhadapan dgn Allah nnti :D


lagi satu, ramai org ckp salah satu cara nak bantu rakyat Palestin dengan memboikot barangan Yahudi.
Kalau nak senaraikan barang Yahudi kat negara ni smpai esok pun x habis.. sebab banyak sangat!
Pada saya, memang susah kalau kita nak boikot barangan Yahudi. Sebab ekonomi dunia sekarang Yahudi yg pegang. Kebanyakan barang yg kita guna seharian dan syarikat2 yg maju semua daripada Yahudi

Sebenarnya kn, ramai yg terlepas pandang.. "produk" Yahudi yg memang perlu diboikot adalah budaya HEDONISME (hiburan yg melampau). Hampir semua budaya hedonisme kat negara kita ni ditaja oleh Yahudi. Ramai yg x sedar, hedonisme ni sebenarnye lebih dahsyat daripada sebotol minuman dan sepotong ayam goreng (eg : coca cola dan mcd) . Contohnya, filem, lagu, fesyen, muzik yg bertentangan dengan syariat sangat dekat dengan kehidupan umat Islam sekarang. Sedar x sedar, kita lah sebenarnya pengguna terbesar produk hedonisme Yahudi.. T_T

Sebenarnya, kita dengan Palestin sma2 di jajah oleh Yahudi. Tapi, bezanya, Palestin dijajah secara fizikal tapi kita dijajah secara mental. Sebab tu ramai yg x sedar. Tapi kn, Palestin berjuang habis-habisan nak tegakkan Islam smpai ada yg gugur syahid.. Tapi kita??? Hanyut smpai lupa apa tanggungjawab kita pada islam.. Allahurabbi :'(
*muhasabah
Pada saya x guna kalau kita sibuk duk boikot barangan2 Yahudi tapi fikiran masih dijajah dengan ideologi mereka yang akan menjatuhkan diri kita sendiri.. Fikirkanlah!
Yahudi bukan je meraih keuntungan komersial tapi lagi parah, mereka berjaya meruntuhkan semangat jihad remaja Islam menerusi produk2 hedonisme itu.. *geram,, grrr!!!

Hidup ikut syariat Islam, jadi wanita dan lelaki acuan Al-Quran, jaga akidah, jaga akhlak, hidup cara Islam.. Itulah kaedah terbaik melawan Yahudi.






Ayah, kata mereka kau penjahat!
Padahal sebenarnya engkau bukan pejahat!
Ayah!!….mengapa ,merela jauhkan aku darimu,
Mereka menangkapmu tanpa memberi kesempatan untuk menciumku walaupun sekali,
Atau mengusap air mata ibu,
Ibu!!!!.... aku melihat air mata dikelopak matamu setiap pagi,
Apakah Palestin tidak berhak diberi pengorbanan?
Setiap hari aku bertanya kepada matahari
Ibu, apakah ayah akan kembali suatu hati
Atau dia akan pergi selamanya sampai hari kiamat
Atau dia akan mengusap air mata ibu yang akan terus menitis setiap hari..??
Wahai ayah, di manakah engkau?

Oooohh, bayi-bayi yang dijajah,
Kini telah datang hari raya baru setelah hari raya tahun lalu,
Dan bayi baru pun terlahir sesudah bayi yang itu,
Dan para syuhada berguguran setelah gugurnya Syahid yang lalu,
Sedang ayah masih disembunyikan di sebalik jeriji besi,
Dalam sel mengerikan yang tidak layak dihuni oleh manusia,
Mana hari kemenangan dan kehancuran penjara-penjara besi itu…???
Malulah kalian….
Malulah kalian…..
Malulah kalian…
Aku ingin ayah pulang,
Aku ingin ayah pulang..

(luahan seorang kanak2 perempuan palestin)

“YA Allah!,,perkuatkanlah saudara2 kami yg sedang dipatah- patahkan tulang-temulang mereka, kasihanilah saudara2 kami yg lemah ditindas dan bantulah hamba2mu yg beriman. Ya Allah, sebagaimana Engkau pernah menghantar burung2 ababil menghancurkan tentera bergajah musyrikin, maka kami memohon kepadaMu Ya Allah, turunkanlah bantuanMu kali ini kepada org2 Islam Palestin, hancurkan rejim zionis sedahsyat-dahsyatnya... Amin!!"

p/s : ingat ye.. jangan disebabkan kita berada di 'comfort zone' rakyat palestin kita abaikan. Ramai yg x sedar, kebanyakan mereka lah yg akan menghuni syurga, bukan kita. Jadi, jom kita ambil peduli... =D

PALESTIN,, FIGHTING!!!


5 comments:

emmeraz said...

salam singgah

Bulan Syurga Firdausi said...

datang dan balik tanpa beri ape2 tapi insyaAllah kite tetap berdoa utk mereka..alquran...alquran...alquran...jauh kan perbezaan syabab di Malaysia & di Falestin...Allah....bantulah kami, hancurkanlah kafir laknatullah yaa Allah....hancurkan lah musuh2 kami ya Allah...amin yaAllah...

CAHAYA HIDAYAH said...

insyaAllah, doa yg x putus2 utk mereka.. doa itu senjata org mukmin.. insyaAllah, suatu hari nnti Islam akan kembali tertegak.. semoga Allah melindungi mereka.. :'(

NoorVictory said...

Suka entri ini. Well said. ;)

Setakat ini cuma boleh doakan. Huhu~ kalau nak bantu dari segi fizikal, harta benda memang tak termampu ;(

CAHAYA HIDAYAH said...

Betul.. doa yg x putus2 utk mereka.. insyaAllah, harap2 kita juga layak mnjadi ahli syurga sperti mereka...