Thursday, 3 May 2012

KOTAK EMAS & KOTAK HITAM YG BERLUBANG


Ada di tanganku dua buah kotak yang telah Allah berikan padaku untuk dijaga..

Allah berkata :
"Masukkan semua penderitaanmu ke dalam kotak yang berwarna hitam.
Dan masukkan semua kebahagiaanmu ke dalam kotak yang berwarna emas."

Aku melakukan apa yang Allah katakan.
Setiap kali mengalami kesedihan maka aku letakkan ia ke dalam kotak hitam.
Sebaliknya ketika bergembira maka aku letakkan kegembiraanku dalam kotak berwarna emas.

Tapi anehnya, semakin hari kotak berwarna emas semakin bertambah berat.
Sedangkan kotak berwarna hitam tetap saja ringan seperti semula.
Dengan penuh rasa penasaran dan curiga, aku membuka kotak berwarna hitam.

Kini aku tahu jawapannya.
Aku melihat ada lubang besar di dasar kotak berwarna hitam itu, sehingga semua penderitaan yang aku masukkan ke sana selalu jatuh keluar. Aku tunjukkan lubang itu pada Allah dan bertanya,
"Kemanakah perginya semua penderitaanku ?" 
Allah tersenyum hangat padaku.
"Hamba-Ku, semua penderitaanmu berada padaKu." 
Aku bertanya kembali, 
"Allah, mengapa Engkau memberikan dua buah kotak, kotak emas dan kotak hitam yang berlubang ?"
"HambaKu, kotak emas Kuberikan agar kau senantiasa menghitung rahmat yang Aku berikan padamu,
sedangkan kotak hitam Kuberikan agar kau melupakan penderitaanmu."
Ingat-ingatlah semua kebahagiaanmu agar kau senantiasa merasakan kebahagiaan.
Campakkan penderitaanmu agar kau melupakannya.

Saat Allah belum menjawab doamu,
Ia menambah kesabaranmu.....
Saat Allah menjawab doamu, Ia menambah imanmu....
Saat Allah menjawab yg bukan doamu,
Ia memilih yang terbaik untukmu.......



Firman Allah :
"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Hendaklah mereka mengikut perintahKu dan beriman kepadaKu agar mereka memperoleh kebenaran"
(Surah al-Baqarah : 186)


p/s : Sewaktu datangnya susah, telinga seakan-akan tuli, hati menjadi buta dan mata tak nampak apa-apa. Telinga seperti tidak pernah mendengar bahawa Allah sentiasa memujuk kita. Bersangka baik lah dengan Allah.. :)


6 comments:

hae_za said...

salam,
terima kasih kerna dgn membca catatan kotak emas dan kotak hitam yg berlubang, niza merasa kembali semangat u menjalani hari2 yg niza rasa muram disaat ini desebabkan beberapa tekanan... yg sedang dilalui.... =)

sungguh ayat ini memberikan semangat u niza...
Saat Allah belum menjawab doamu,
Ia menambah kesabaranmu.....
Saat Allah menjawab doamu, Ia menambah imanmu....
Saat Allah menjawab yg bukan doamu,
Ia memilih yang terbaik untukmu.......

terima kasih ye dayah.... =)

Dayah =) said...

sama2... alhamdulillah..entry ni mbantu awak... sy pun tgah trtekan jugak ni... :'( ... tp Allah bg tekanan ni ade sebab... bersangka baik ye... :)

hae_za said...

hehehe... iallah ye...daya.. kebelakangan ini niza terasa payah nak hadapi dugaan yg diuji pd niza dn hampir2 putus asa... sungguh mmg niza hampir putus asa....daya.. tp alhamdullilah... berkat entry nie niza kembali bersemngat dan tidak putus2 berdoa agar die mmberikan yg terbaik u niza... =)

Dayah =) said...

amin.... banyak kn bersabar ye :) :) .. Allah tahu tahap kemampuan kita utk lalui ujian Dia...

NoorVictory said...

Allah adalah sebaik-baik tempat mengadu..=)

Dayah =) said...

betul3x...^^..hehe